Page 36 - Guia 2000
P. 36
36 legislació
Canal de Denúncies / Canal Ètic
El Canal de Denúncies o Canal Ètic és una eina que permet detectar comportaments
irregulars o il·lícits dins de la pròpia empresa. Per mitjà del canal intern, els membres de
l’empresa (treballadors, ex-treballadors, membres dels òrgans d’administració i direcció,
accionistes, etc.) o externs vinculats a la mateixa (clients, proveïdors, contractistes
i subcontractistes), poden denunciar aquests comportaments per a què l’òrgan
corresponent investigui les denúncies rebudes.
Exemple: Situacions d’assetjament laboral, blanqueig de capitals, conductes en detriment
de l’empresa...
OBLIGATORIETAT • Empreses de 250 o més treballadors i Administracions Públi-
ques – Abans del 13/06/2023.
• Empreses entre 50 i 249 treballadors, i Administracions
Públiques de municipis amb menys de 10.000 habitants – Abans
de l’01/12/2023.
També hi estan obligats àmbits com l’educatiu, d’oci o esportiu
amb presència de menors d’edat. Les empreses obligades a tenir
plans d’igualtat i aquelles sotmeses a pla de prevenció de delictes
(Compliance).
REQUISITS Ha de garantir l’anonimat de la persona denunciant i la confiden-
cialitat de tot el procés.
L’empresa ha de designar a una persona com a responsable del
canal de denúncies /ètic (Compliance officer).
L’empresa pot optar entre la gestió directa o la externalització del
canal.
SANCIONS La normativa estableix diferents sancions per:
• No tenir el canal de denúncies/ètic.
• Obstaculitzar el seu funcionament.
• Vulnerar la confidencialitat i l’anonimant.
• Prendre represalies contra el denunciant.
Sancions: entre 1.001€ i 1.000.000€.
IMPLEMENTACIÓ • Escollir gestió interna o externa.
I GESTIÓ • Escollir el canal de comunicació, sent el digital el més aconsella-
ble.
• El·laborar un reglament del canal.
• Establir un protocol de recepció, gestió, tramitació i investigació
de les denúncies.
• Dur un registre de denúncies rebudes, resoltes i arxivades
• Complir amb la normativa de Protecció de Dades.
BENEFICIS La obligatorietat de la seva implementació s’ha d’entendre com
una oportunitat per millorar la gestió de riscos de l’empresa i la
seva administració, per detectar de manera anticipada possibles
irregularitats en tots els seus àmbits i atenuar la responsabilitat
penal de la companyia en cas de delictes comesos per un dels
seus membres.
Josep M. Sala i Mases
Advocat
Director Àrea Jurídica Balaguer A fi de donar compliment íntegre a les obligacions de la Llei 2/2023, i evitar la
TEXIDÓ ASSOCIATS imposició de sancions, els recomanem confiar en professionals especialitzats per
l’adequada implantació i gestió del CANAL DE DENÚNCIES o CANAL ÈTIC.
GUIA 2000