Page 37 - Guia 2000
P. 37
medicina 37
Les activitats extraescolars L’activitat ha de cridar l’atenció del nen/a, ha de
Ara que ja ha començat el curs, ara que ja ho tenim despertar habilitats en aquest i s’han d’adequar als
tot en ordre, us volem parlar de les activitats fora de ideals de vida de la família. Els adults cal que observem
l’horari escolar, d’aquelles activitats que s’inclourien si el nostre fill/a té alguna mancança que cal reforçar
en el temps de lleure dels nostres fills i filles. Aquestes o bé potenciar-li alguna habilitat. És important
activitats són importantíssimes en la formació dels valorar, com a pares, el que pot aportar socialment,
nens i nenes, s’han de triar curosament, ja que està educativament, emocionalment i de salut.
demostrat que si al cervell li sembla inútil el que fa, es El fet de fer activitats extraescolar ofereix la
resisteix a aprendre i ho oblida ràpidament. possibilitat de conèixer gent nova (si es fan fora de
L’activitat extraescolar més triada és l’anglès, ja l’escola), complementa la personalitat de l’infant i
des de ben petits. Malgrat estudis com Barcelona Age l’ajuda en la seva educació integral.
Factor Project del Grup de Recerca en adquisició No oblidem que cal no sobrecarregar a l’infant;
de Llengües de la UB que demostren que, amb les “com més coses faci, més coses aprendrà”, sovint
mateixes hores de classe, els alumnes que a 11 anys escoltem aquesta afirmació la qual no és pas certa!
comencen a aprendre anglès com a llengua estrangera Cal trobar l’equilibri entre les extraescolars i el temps
obtenen millors resultats que els que s’inicien de lliure per no sobrecarregar les criatures. Segons Anna
ben petits. Tot i aquesta evidència hi ha famílies que Forés, professora de la UB “Quan el cervell té temps
consideren important que els seus fills i filles entrin de lliure consolida el que ha après durant el dia i estimula
ben petits en contacte amb una altra llengua. la creativitat, massa activitats implica estrès i aleshores
També és força habitual fer activitats plàstiques o el cervell no està predisposat a prendre i desapareix
artístiques, a través de l’art els permet sortir de les l’efecte beneficiós que suposa fer una activitat que en
normes estandarditzades, creen, els dóna criteri i això principi implica plaer”. A primària s’aconsella realitzar
els permet adquirir seguretat i pensaments lliures. com a molt dues o tres activitats, una de tipus més
Una altra activitat estrella són les fisicoesportives, cognitiu, l’altra esportiva, i una altra d’artística.
aquestes tenen una repercussió positiva en hàbits com Però sobretot tinguem en compte que cal deixar
el menjar, el descans i posteriorment en assignatures temps lliure als nostres fills per poder estar a casa
que costen més cognitivament. jugant (ens oblidem sovint dels beneficis del joc),
La tria no és fàcil però cal buscar l’equilibri entre passejant una estona tranquil·lament, tenir temps
el temps, el cost de l’activitat i sobretot la qualitat. lliure perquè s’avorreixin i puguin crear el seu món,
el propi.
GUIA 2000