Page 40 - Guia 2000
P. 40

40   medicina
       Mastegar                                      Segons  un  estudi,  a  l’estat  espanyol,  7  de  cada
       davant la tecnologia                        10 nens mengen “abduïts” per una pantalla i el canvi
          La vida dels adults s’ha digitalitzat molt els darrers   d’aquesta rutina no serà fàcil, ni per ells ni pels pares i
       anys, massa, i també en conseqüència la dels nostres   mares. Seiem el nen a taula com més aviat millor, allí hi
       fills. Però sembla que si això ho fem els adults, és “més   descobrirà un ventall “d’instruments” que li cridaran
       correcte”. Nosaltres som o hauríem de ser un model   l’atenció: els coberts, el got de plàstic de colors, i el
       per ells. Els nens aprenen a fer anar primer una pantalla   plat seu i el dels pares ple d’aliments, aquella safata
       que a parlar. I n’estem orgullosos, i ens pensem que és   amb pa, les ampolles de beguda... quin món i que bo!
       un gran progrés, que és el més intel·ligent perquè sap   A mesura que es farà gran ja tindrà uns bons hàbits a
       obrir el dispositiu mòbil i anar a l’aplicació on hi ha el   taula, el fet de menjar bé, saber el nom dels aliments,
       joc que vol jugar en aquell precís i immediat moment...  establir un diàleg amb la família…
          Aquest   dispositiu   (tauleta,   mòbil,   tele...)   Però i els que no són menjadors? És millor embotir
       també  forma  dels  àpats  que  fan  els  nostres  fills,  és   el menjar a la boca mentre el nen estigui bocabadat
       l’acompanyament del plat de col, del plat de lluç amb   amb les imatges del “dispositiu”? La tasca que cal fer
       patates, de les maduixes amanides... I que bo és oi? Fan   en un nen no menjador o mal menjador no és gens
       tots els àpats amorrats a aquestes tauletes perquè ja   fàcil, caldrà  idear coses  per fer que el moment  del
       formen part de la rutina del menjar.        menjar sigui agradable  i l’acabi realitzant de forma
          Aquest fet de mirar la tele o tauleta o mòbil en   autònoma. Si els adults posem el menjar a la boca del
       els àpats és un mal hàbit, un mal costum. El menjar és   nen mentre aquest està captivat i bocabadat en les
       un fet important i cal tenir el respecte que es mereix,   imatges del dispositiu tecnològic, no aprendrà mai a
       no és una activitat lúdica, els nens han de gaudir de les   menjar sol, no sabrà què menja, no distingirà gustos,
       textures dels aliments i dels seus gustos. Cal establir   textures  i tota  l’àmplia  amalgama  de  colors,  no  se
       un ritual entorn de la taula i els àpats han de ser llocs   socialitzarà a taula, no ampliarà el camp semàntic dels
       lliures de tecnologies.                     aliments...  A menjar s’ensenya i s’aprèn, i per fer-ho cal
                                                   constància i dedicació.























                                                              Cursos d’anglès
                                                      per a totes les edats a càrrec
                                                       de l’acadèmia Green Valley
                                                                Pregunta’ns!








       GUIA 2000
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45