Page 46 - Guia 2000
P. 46
46 sanitat
Sopa de lletres per entrenar la visió? Núria Baldrich i Roure
Òptic – Optometrista, Col. 17.745
Màster en Optometria i Entrenament Visual
Consultora de FEDERÒPTICS
d’un punt a un altre, mentre que les fixacions
asseguren que es processi la informació
correctament.
5. Coordinació ull-mà
Quan es troba una paraula, cal subratllar-
la o encerclar-la, fet que requereix una bona
coordinació entre la visó i el moviment de la mà
per assenyalar correctament la paraula sense
Habilitats visuals necessàries per a perdre la seva posició.
resoldre una sopa de lletres 6. Processament visual espacial
Les sopes de lletres són una activitat lúdica que Les paraules dins d’una sopa de lletres poden
estimula diferents habilitats cognitives i visuals. aparèixer en diferents direccions: horitzontal,
Per trobar les paraules amagades en una graella de vertical, diagonal i fins i tot al revés. El processament
lletres, cal una bona integració de diverses funcions visual espacial ajuda a reconèixer les paraules
visuals i perceptives. A continuació, es descriuen independentment de la seva orientació, millorant
les principals habilitats visuals necessàries per a la capacitat de trobar patrons en la graella.
resoldre una sopa de lletres amb èxit: 7. Atenció i concentració
1. Agudesa visual Les sopes de lletres requereixen una atenció
L’agudesa visual fa referència a la capacitat de sostinguda per evitar distraccions i assegurar-
veure amb claredat i detectar detalls petits. Una se que no es passi per alt cap paraula. Una bona
bona agudesa visual és fonamental per identificar capacitat de concentració permet mantenir el
correctament cada lletra de la sopa de lletres, focus durant tota l’activitat.
especialment quan la mida de la lletra és reduïda o Conclusió
si les lletres estan molt juntes. Resoldre una sopa de lletres és un excel·lent
2. Percepció visual i discriminació de formes exercici per potenciar diverses habilitats
La discriminació visual permet diferenciar visuals i perceptives. Aquests tipus d’activitats
entre lletres similars, com la “b” i la “d” o la “p” i són especialment recomanables en nens per
la “q”. Aquesta habilitat ajuda a evitar confusions desenvolupar les seves funcions visuals i en
en la recerca de paraules dins la sopa de lletres. adults per mantenir-les actives. Si algú presenta
3. Memòria visual dificultats a l’hora de realitzar aquestes tasques,
La memòria visual és clau per recordar la pot ser beneficiós consultar un optometrista
paraula que s’està buscant i comparar-la amb especialitzat en entrenament visual per avaluar
les lletres presents en la graella. Això facilita la possibles dificultats en les habilitats visuals.
identificació de patrons i seqüències de lletres.
4. Moviments oculars (fixacions i sacàdics)
Els moviments oculars eficients són essencials Optometrista, Òptica, Visio, Fòvea
per escanejar la graella de manera sistemàtica i Presbícia, Llentilles, Ulleres, Retina, Còrnia,
detectar les paraules amagades. Els moviments Miopia, Hipermetropia, Astigmatisme,
sacàdics permeten desplaçar la mirada ràpidament Solució:
De part de tot l’equip de FEDERÒPTICS ROURE i del GIMNÀS DE LA VISIÓ...
BONA FIRA DE SANT JOSEP!
GUIA 2000