Page 22 - Guia 2000
P. 22
22 serveis
El llenguatge infantil llenguatge. Els nens tenen poc vocabulari, cada cop
i l’ús de pantalles més genèric. Posem l’exemple dels aliments i els
Estem immersos en una societat on no àpats. Molts cops el fet de menjar amb pantalles (el
podem viure sense les noves tecnologies, aquestes mòbil estratègicament situat davant del nen/a) fa que
són importants, però fins a quin punt? Com no sàpiga què menja. Sovint generalitzen i en diuen
a tot “menjar” o bé “verdura” sense saber res més.
afecten aquestes a la parla dels infants i al seu
desenvolupament? Però això passa en molts altres camps semàntics.
Es perden les converses de taula i hi ha nens que
Molts cops substituïm la conversa amb els
infants, pel mòbil o la tauleta, deixem de banda “fan callar” als pares o bé mengen amb els auriculars
posats.
aspectes fonamentals com són el contacte ocular,
La competència lingüística es forma amb múltiples
les expressions facials, les emocions, l’afectivitat... interaccions mirades, gestos, paraules, moviments
això mai ens ho donarà el mòbil! Quants cops veiem
infants anant el cotxet i amb el mòbil a la mà mirant corporals i facials. Interaccions imprescindibles en
qualsevol edat però més encara en aquestes primeres
el “rectangle”, o anant en cotxe amb el “rectangle”
a les mans o fixat en el seient. Lluny van quedant etapes, etapes de grans expansions lingüístiques.
Evitar l’ús de pantalles abans dels dos anys i a una
les converses de cotxe, cantar cançons, converses
a la taula... però sabem on ens durà tot això? hora al dia entre els 2 i 5 ajudaria força a millorar els
efectes que poden tenir sobre el llenguatge i altres
Com a immediat aquests infants es perden moltes
possibilitats d’aprenentatge que l’entorn ens ofereix. molts aspectes del desenvolupament infantil, amb
repercussions a l’edat adulta.
Hi ha menys capacitat simbòlica, menys capacitat
El llenguatge és la nostra carta de presentació,
per raonar i entendre i, per tant, més rebequeries, és la nostra eina de comunicació i cal cuidar-la,
augmenta l’efecte immediatesa i apareixen moltes
més dificultats per l’autoregulació emocional. nodrir-la i enriquir-la. En els infants som els adults els
responsables que així sigui, col·laborem-hi.
Pel que fa al llenguatge pròpiament dit, a les
consultes la demanda més recurrent des de fa uns Equip Espai Tinc Tan
anys són els retards en el desenvolupament del
GUIA 2000