Page 22 - Guia 2000
P. 22

22   serveis
       El llenguatge infantil                      llenguatge. Els nens tenen poc vocabulari, cada cop
       i l’ús de pantalles                         més genèric. Posem l’exemple dels aliments i els
          Estem immersos en  una societat on  no   àpats. Molts cops el fet de menjar amb pantalles (el
       podem viure sense les noves tecnologies, aquestes   mòbil estratègicament situat davant del nen/a) fa que
       són  importants,  però  fins  a  quin  punt?  Com   no sàpiga què menja. Sovint generalitzen i en diuen
                                                   a tot “menjar” o bé “verdura” sense saber res més.
       afecten  aquestes  a  la  parla  dels  infants  i  al  seu
       desenvolupament?                            Però això passa en molts altres camps semàntics.
                                                   Es perden les converses de taula i hi ha nens que
          Molts  cops  substituïm  la  conversa  amb  els
       infants,  pel  mòbil  o  la  tauleta,  deixem  de  banda   “fan callar” als pares o bé mengen amb els auriculars
                                                   posats.
       aspectes  fonamentals  com  són  el  contacte  ocular,
                                                     La competència lingüística es forma amb múltiples
       les  expressions  facials,  les  emocions,  l’afectivitat...   interaccions mirades, gestos, paraules, moviments
       això mai ens ho donarà el mòbil! Quants cops veiem
       infants anant el cotxet i amb el mòbil a la mà mirant   corporals  i  facials.  Interaccions  imprescindibles  en
                                                   qualsevol edat però més encara en aquestes primeres
       el “rectangle”, o anant en cotxe amb el “rectangle”
       a  les  mans  o  fixat  en  el  seient.  Lluny  van  quedant   etapes, etapes de grans expansions lingüístiques.
                                                   Evitar l’ús de pantalles abans dels dos anys i a una
       les  converses  de  cotxe,  cantar  cançons,  converses
       a  la  taula...  però  sabem  on  ens  durà  tot  això?   hora al dia entre els 2 i 5 ajudaria força a millorar els
                                                   efectes que poden tenir sobre el llenguatge i altres
       Com a immediat aquests infants es perden moltes
       possibilitats d’aprenentatge que l’entorn ens ofereix.   molts  aspectes  del  desenvolupament  infantil,  amb
                                                   repercussions a l’edat adulta.
       Hi  ha  menys  capacitat  simbòlica,  menys  capacitat
                                                     El llenguatge és la nostra carta de presentació,
       per raonar i entendre i, per tant, més rebequeries,   és la nostra eina de comunicació i cal cuidar-la,
       augmenta  l’efecte  immediatesa  i  apareixen  moltes
       més dificultats per l’autoregulació emocional.  nodrir-la i enriquir-la. En els infants som els adults els
                                                   responsables que així sigui, col·laborem-hi.
          Pel  que  fa  al  llenguatge  pròpiament  dit,  a  les
       consultes la demanda més recurrent des de fa uns                   Equip Espai Tinc Tan
       anys  són  els  retards  en  el  desenvolupament  del






































       GUIA 2000
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27