Page 46 - Guia 2000
P. 46
46 sanitat
Si no ho veig bé, no ho aprenc
Manuel Roure Arnaldo
Òptic – Optometrista, Col. 1.742
Màster en Optometria Clínica i en Ciències Sanitàries
Consultor Emèrit de FEDERÒPTICS
A partir d’aquesta premissa, lògicament, ens cal cuidar molt la qualitat de la visió per aconseguir un
aprenentatge el més eficient possible.
Caldria que tots els pares sabéssim interpretar els problemes visuals que els nostres fills ens expressen
amb suficient claredat, com: “Pare, no veig bé la matrícula del cotxe que tenim al davant”; però també, molt
especialment, caldria entendre el significat real dels signes de rebuig a l’escolaritat, de malestar, de no saber
estar, que moltes vegades considerem com a mostres de passotisme, de manca d’adaptació a l’escola o de
ganduleria, quan poden amagar no poques limitacions visuals.
Caldria que tots restéssim sensibles a considerar adequadament les peticions d’ajuda que tota la
mainada ens adreça quan el seu sistema visual no els resulta prou adequat per tal d’afrontar les necessitats
de la seva escolarització, cada dia més importants degut a l’especialització forçada de l’ús de la visió de
prop.
I és que el veure-hi no ha de limitar-se a la quantitat, sinó també, molt important, a la qualitat.
• Veure lletres petites de prop i de lluny, equivaldria a tenir bona vista.
• Tenir un bon rendiment visual, es tot això, però encara és molt més.
Més del 80% de la informació que els nens reben, els arriba per mitjà de la visió, per lo que el seu
correcte funcionament visual influeix directament en el rendiment escolar.
Però, la visió dels nostres fills, està prou preparada per rebre aquesta informació?, està prou preparada
per afrontar els estudis? Algun desajust en la seva visió, pot interferir en els seus estudis?
Sempre s’ha de procurar mantenir una postura adequada per a la lectura, sense apropar-se més del
compte, mantenint el cos dret i el text inclinat.
En tots els casos, cal tenir present el seu desenvolupament visomotor i visosensorial, abans de proposar
qualsevol tractament, bé sigui consells, entrenament visual o, en algun cas, la utilització d’ulleres.
Postures de lectura: A l’esquerra CORRECTA, a la dreta INCORRECTA.
En qualsevol cas, hem de partir d’un examen optomètric exhaustiu que tingui en compte tots aquests
aspectes.
Cal que sempre ho afrontem adequadament, intentant, especialment, modificar favorablement l’evolució
dels suposats defectes visuals.
Bon Nadal i feliç Any Nou !
Bon Nadal i feliç Any Nou !
GUIA 2000