Page 46 - Guia 2000
P. 46

46   sanitat
       Si no ho veig bé, no ho aprenc
                                                                        Manuel Roure Arnaldo
                                                                    Òptic – Optometrista,  Col. 1.742
                                                       Màster en Optometria Clínica i en Ciències Sanitàries
                                                                  Consultor Emèrit de FEDERÒPTICS

         A partir d’aquesta premissa, lògicament, ens cal cuidar molt la qualitat de la visió per aconseguir un
       aprenentatge el més eficient possible.
         Caldria que tots els pares sabéssim interpretar els problemes visuals que els nostres fills ens expressen
       amb suficient claredat, com: “Pare, no veig bé la matrícula del cotxe que tenim al davant”; però també, molt
       especialment, caldria entendre el significat real dels signes de rebuig a l’escolaritat, de malestar, de no saber
       estar, que moltes vegades considerem com a mostres de passotisme, de manca d’adaptació a l’escola o de
       ganduleria, quan poden amagar no poques limitacions visuals.
         Caldria que tots restéssim  sensibles a considerar  adequadament les peticions d’ajuda  que tota  la
       mainada ens adreça quan el seu sistema visual no els resulta prou adequat per tal d’afrontar les necessitats
       de la seva escolarització, cada dia més importants degut a l’especialització forçada de l’ús de la visió de
       prop.
         I és que el veure-hi no ha de limitar-se a la quantitat, sinó també, molt important, a la qualitat.


         • Veure lletres petites de prop i de lluny, equivaldria a tenir bona vista.
         • Tenir un bon rendiment visual, es tot això, però encara és molt més.

         Més del 80% de la informació que els nens reben, els arriba per mitjà de la visió, per lo que el seu
       correcte funcionament visual influeix directament en el rendiment escolar.
         Però, la visió dels nostres fills, està prou preparada per rebre aquesta informació?, està prou preparada
       per afrontar els estudis? Algun desajust en la seva visió, pot interferir en els seus estudis?
         Sempre s’ha de procurar mantenir una postura adequada per a la lectura, sense apropar-se més del
       compte, mantenint el cos dret i el text inclinat.
         En tots els casos, cal tenir present el seu desenvolupament visomotor i visosensorial, abans de proposar
       qualsevol tractament, bé sigui consells, entrenament visual o, en algun cas, la utilització d’ulleres.


















                    Postures de lectura:  A l’esquerra CORRECTA, a la dreta INCORRECTA.

         En qualsevol cas, hem de partir d’un examen optomètric exhaustiu que tingui en compte tots aquests
       aspectes.
         Cal que sempre ho afrontem adequadament, intentant, especialment, modificar favorablement l’evolució
       dels suposats defectes visuals.

                     Bon  Nadal  i  feliç  Any  Nou !
                      Bon  Nadal  i  feliç  Any  Nou !

       GUIA 2000
   41   42   43   44   45   46   47   48