Page 46 - Guia 2000
P. 46

46   sanitat

       Habilitats percetives                         Memòria  visual:  És  l’habilitat  de  rebre
                              Núria Baldrich i Roure  informació,  memoritzar-la  i  visualitzar-la.  Permet
                        Òptic – Optometrista,  Col. 17.745  de  forma  immediata  reconèixer  i  identificar  una
                  Màster en Optometria i Entrenament Visual  paraula.
                           Consultora de FEDERÒPTICS  Memòria visual seqüencial: És l’habilitat de
                                                   rebre  informació,  memoritzar-la  i  visualitzar-la  en
       Quines són les habilitats perceptives i quan   seqüències o patrons. És de gran importància en la
       les utilitzem?                              lectura, especialment en paraules perllongades i en
          Una  part  de  la  visió  que  cal  tenir  sempre   lletrejar.
       en  compte  és  la  percepció.  La  percepció  visual   Figura  fons:  Permet  percebre  una  forma  i
       engloba un conjunt d’habilitats neurològiques que   seleccionar-la  entre  d’altres  amb  diferents  mides
       utilitzem per extreure la informació que rebem del   i  orientacions.  Problemes  en  aquesta  habilitat
       món  exterior.  No  solament  cal  veure  nítidament   dificulta  el  fet  de  trobar  els  detalls,  per  treure
       els  objectes,  sinó  que  cal  poder-los  identificar,   informació del text i per fer esquemes.
       memoritzar  i  relacionar.  Unes  bones  habilitats   Tancament  visual:  És  la  capacitat  de
       perceptives  permetran  que  l’aprenentatge  de  la   reconèixer les claus de l’estímul visual que permeten
       lectura en infants sigui més fàcil.         determinar la percepció final sense la necessitat de
          Els optometristes especialitzats en l’anàlisi visual   tenir tots els detalls. Dificultats en aquesta habilitat
       complet,  no  només  ens  dediquem  en  comprovar   es  mostren  amb  la  capacitat  per  captar  la  idea
       si es veu nítidament i amb claredat (vista), sinó en   principal i problemes per prendre decisions.
       especial en com funciona tota la ruta visual, des dels   En la lectura cal tenir present 2 etapes:
       ulls fins al processament que en fa el cervell (visió).   1-   Aprendre a llegir: En aquesta etapa són
          Fent  l’anàlisi  complet,  tenim  en  compte  les   importants la percepció visual i la memòria visual.
       següents habilitats perceptives:              2-   Llegir per aprendre: Aquí, la comprensió
          Discriminació  visual:  És  l’habilitat  de  ser   lectora i la velocitat es tornen prioritàries.
       conscient  de  les  característiques  distintives  dels   En  la  primera  etapa  les  habilitats  perceptives
       objectes.  Problemes  relacionats  amb  aquesta   juguen  un  paper  important  per  fer  que  l’inici
       habilitat  faciliten  el  fet  de  confondre  lletres  o   de la lectura sigui agradable i motivador. Un bon
       paraules  similars  (vaig-faig,  col-gol,  pau-peu),  i   rendiment  de  les  habilitats  visuals,  juntament
       escriure o copiar sense discriminar el que miren,   amb  una  bona  coordinació  amb  les  habilitats
       fent que es cometin molts errors durant la còpia.   fonològiques, seran el camí més fàcil en la lectura.
       Poden canviar els signes matemàtics (+ o -).  Primer  serà  necessari  una  anàlisi  gràfica  que
          Relacions  viso-espacials:  És  la  capacitat   permeti reconèixer les paraules a través de la via
       de  relacionar  i  percebre  la  posició  d’objectes  en   visual, que acompanyarà el processament fonològic.
       l’espai. Desajustos en aquesta habilitat donen lloc   Així, quan s’aprèn a llegir, el primer pas és identificar
       a inversions, dificultats en l’orientació, el concepte   la lletra i associar-la al so. Per aquest motiu un bon
       espacial (resta-divisió), el concepte més o menys,   desenvolupament  de  les  habilitats  perceptives
       les seriacions.                             és  molt  important  en  els  primers  passos  de
          Constància  de  forma:  És  la  capacitat  de   l’aprenentatge lector.
       reconèixer  formes  i  característiques  distintives   Una  de  les  diverses  formes  de  treballar  les
       de  la  figura  encara  que  hagi  canviat  la  seva   habilitats  perceptives  és  mitjançant  el  joc. Alguns
       orientació,  mida  o  color.  Dificultats  en  aquesta   exemples  són  el Tangram,  Buscar  en Wally,  Lince,
       habilitat condueix a problemes per generalitzar, no   Dobble.
       acostumen a entendre el concepte i quan canvia de   En  cas  de  tenir  la  sospita  de  que  algunes
       format de la grafia els costa identificar.  d’aquestes  habilitats  perceptives  no  acaben  de
                                                   rutllar adequadament és recomanable realitzar una
                                                   avaluació optomètrica completa.

                                                     Bones Festes de Nadal
                                                            i Cap d’Any !

       GUIA 2000
   41   42   43   44   45   46   47   48