Page 8 - Guia 2000
P. 8
8 fiscal
Canal de denúncies
El Canal de Denúncies és una eina que permet detectar comportaments irregulars o
il·lícits dins de la pròpia empresa. Per mitjà del canal de denúncies intern, els membres de
l’empresa (treballadors, ex-treballadors, membres dels òrgans d’administració i direcció,
accionistes, etc.) o externs vinculats a la mateixa (clients, proveïdors, contractistes i sub-
contractistes), poden denunciar aquests comportaments per a què l’òrgan corresponent
investigui les denúncies rebudes.
Exemple: Situacions d’assetjament laboral, blanqueig de capitals, conductes en detriment
de l’empresa...
OBLIGATORIETAT • Empreses de 250 o més treballadors i Administracions Públi-
ques – Abans del 13/06/2023.
• Empreses entre 50 i 249 treballadors, i Administracions
Públiques de municipis amb menys de 10.000 habitants – Abans
de l’01/12/2023.
També hi estan obligats àmbits com l’educatiu, d’oci o esportiu
amb presència de menors d’edat. Les empreses obligades a tenir
plans d’igualtat i aquelles sotmeses a pla de prevenció de delictes
(Compliance).
REQUISITS El canal de denúncies ha de garantir l’anonimat de la persona
denunciant i la confidencialitat de tot el procés. t
L’empresa ha de designar a una persona com a responsable del
canal de denúncies (Compliance officer).
L’empresa pot optar entre la gestió directa o la externalització del
canal de denúncies.
SANCIONS La normativa estableix diferents sancions per:
• No tenir el canal de denúncies.
• Obstaculitzar el seu funcionament.
• Vulnerar la confidencialitat i l’anonimant.
• Prendre represalies contra el denunciant.
Sancions: entre 1.001€ i 1.000.000€.
IMPLEMENTACIÓ • Escollir gestió interna o externa.
I GESTIÓ • Escollir el canal de comunicació, sent el digital el més aconsella-
ble.
• El·laborar un reglament del canal.
• Establir un protocol de recepció, gestió, tramitació i investigació
de les denúncies.
• Dur un registre de denúncies rebudes, resoltes i arxivades
• Complir amb la normativa de Protecció de Dades.
BENEFICIS La obligatorietat de la implementació d’una canal de denúncies
s’ha d’entendre com una oportunitat per millorar la gestió de
riscos de l’empresa i la seva administració, per detectar de manera
anticipada possibles irregularitats en tots els seus àmbits i atenuar
la responsabilitat penal de la companyia en cas de delictes co-
mesos per un dels seus membres.
Josep M. Sala i Mases
Advocat
Director Àrea Jurídica Balaguer A fi de donar compliment íntegre a les obligacions de la Llei 2/2023, i evitar la
TEXIDÓ ASSOCIATS imposició de sancions, els recomanem confiar en professionals especialitzats per
l’adequada implantació i gestió del CANAL DE DENÚNCIES.
GUIA 2000